Kaljameeter

17. juuni 2007 at 14:45 (igasugust)

Oi kui pikk blogipaus. Samas pole vahepeal koduski olnud ja kompensatsiooniks annan oma lugejatele nüüd midagi palaval suvel eriti kasulikku: kaljameetri. Sest mis suvi see ilma kaljata on? Samas on valik hoolimata minu lemmiku «Bogatõrski» kalja täielikust puudumisest üsnagi lai. Niisiis proovisin üsna paljud eri sordid ära.

«Viru kali» Tallinna Karastusjookidelt oli see aasta kõige esimene ostetud kaljapudel. Meie poes oli küll ainult neid suuri viieliitriseid, aga ära ma ta ikkagi otstsin. Tuleb tõdeda, et mina seda suuremaks asjaks ei tunnistanud. Ja mida teevad kalja sees värvained? Ei olnud tal õiget maitset kah ja jättis ta üsnagi eelmisel suvel proovitud «Säästu kalja» mulje. Säästuasjad on muidugi teada rämps. Ainult riis vist kõlbas kuhugi ja võimalik, et ka see riis oli miski GMO. (2/5, alla läks, aga rohkem küll seda näha ei taha)

«Linnuse kali» on siis see jook, mille õigused Coca-Cola kunagi ära ostis. Ma veel mäletan, et olin tollal natuke pahane, et kõik USAsse müüakse, aga ega ma ise seda kalja vist joonud ei olnudki. Nüüd aga proovisin ta eksperimendi korras ära ja oli küll kerge kahetsus, et seda varem maitsnud ei olnud − oleks teadnud kas ta pärast jänkide kätte minekut nii maitsetuks läks või oli enne ka? See jääb nüüd mul aga endal küll teadmata. Kui siis kuuleb läbi kellegi teise suu. Seda, kas sel eestlaste omandis ka toiduvärv see oli, oleks ka põnev teada. (3/5, joodav. halb ei olnud, aga ka ei mingit positiivset elamust)

«Linnase-kali» on üks uus A. Le Coq’i kaljasort, millest ma mitte midagi kuulnud ei olnud. Aga kus oli alles meeldiv üllatus! Ja maitse! Ja järelmaitse! Kõik mäletavad kindlasti neid kollaseid kaljavaate, mis nõuka ajal tänava ääres seisid. See meenutabki seda kollase vaadi kalja! Täitsa uskumatu lugu! Ma olin juba täiesti veendunud, et oskus sellist valmistada on aegade hämaruses kaotsi läinud, aga ei! Plekkpurgi varianti meie poes küll ei olnud. Huvitav kuidas pakend maitset mõjutab? Sildi peal soovitati pudelit enne joomist loksutada, et linnasesade üles tõuseks. Seda ma kahjuks seal oma ihusilmaga ei näinud, aga samas oli pude pruun ka. (5/5, üks tõsiselt hea kali, mida rõõmuga veel ja veel jooks)

«Optima linja Gira kvass/kali» oli pärit Maximast. Tartus käies jooksin sealt läbi ja rabasin kaasa − slaavimaades ikka ju kõva kaljatraditsioon olnud. Poes oli aga nii kiire, et sildile ei jõudnud lähemat pilku visata ja see oli viga. Kahjuks võtsin esimese sõõmu autos, nii et ma ei saanud seda välja sülitada. Pudelit uurides selguski tõsiasi, et nad olid üritanud veele värv-, maitse- ja säilitusaineid lisades kaljaga maha saada. Ühe pisilonksu võtsin ma päev hiljem kindluse mõttes veel ja siis jätsin praktiliselt täis pudeli Tartusse miski putka nurga juurde mõnele pahaaimamatule asotsiaalile leidmiseks. Pilti ma sellest pudelist võrgust ei leidnud, aga ilmset parem ongi, kui see jälkus unustustehõlma vajub. (1/5, maitsesin ja kahetsen, et seda tegin)

«Leivakali» Tallinna Karastusjookidelt ja «Setu kali» Värskast olid küllalki sarnased leivakaljad, ainult «Leivakali» oli õige natuke magusam ja sisaldas ka värvaineid. Samas säilitusainete maitset ei olnud kummalgi. Sellised täiesti neutraalsed. Sesmõttes oli «Setu kali» mulle väike pettumus − arvasin, et sealt tuleb midagi põnevat või head, aga jällegi tavaline standardkali. Vähemalt suutsid setod oma joogi rämpsust puhta hoida. (mõlemad 3/5, joodavad, aga eelistaks neid siiski «Linnuse kaljale»)

«Maahärra kali» Guttalt oli sellesmõttes meeldiv üllatus, et ta oli omapärase maitsega. Rebis end kohe igasugustest setudest, leibadest ja linnustest lahti. Samas ei ole see aga selline asi, mida nüüd pidevalt jooks. Vahva oli, aga pigem harva. Värvained olid küll sees, aga sellegipoolest mõnus. (4/5, meeldis, aga sobib rohkem vahelduseks kui põhijoogiks)

Uh, päris paras hunnik sai neid. Samas tuleb mul tunnistada, et ma ei ostnud kahte kalja mida ma nägin. Esimene oli «Säästu kali», mida ma eelmisest aastast teadsin kui sellist kahepunkti jama ja teine oli «Sakala kali», mis oli lihtsalt nii suures pudelis, et mulle tuli Säästu ja Viru kaljad meelde ja ei suutnud ma seda ära osta.

Nüüd ma olengi end kaljaks joonud.

7 kommentaari

  1. nuxx said,

    Kali on hea! Ise lasen mingit Riias valmistatud kalja mille nime ma ei teagi, mingi “Trrrhoffer” või midagi, väidetavalt ainuke kali mis tehakse õieti, no paljugi mis väidetakse aga päris ok on, ostan Konsumist aga olen ka teistes poodides näinud. Bogatõrski on ka hea, nõus. Otsakovot ka hinnatakse kusjuures päris hästi.

  2. higgins said,

    Neid kahte teist ma ei teagi. Kunagi oli miski «Rigas kvass» vms, aga see mulle küll ei meeldinud. Eks peab linna minnes silmad lahti hoidma.

  3. nuxx said,

    “Rigas kvass” on kahtlane diil, pigem ei.
    Kule sa oled kust kandist pärit, Pepsi äärest ? küsin sp, et saaks kiita üht tundmatut sealkandis asuvat väikest poodi, kus paar aastat tagasi oli 4 ( neli) eri sorti “Tarhun”-i müügil. Mu arust tase.

  4. higgins said,

    Peipsi ääres jah, Mehikoormas. Aga see rannik on üsna pikk meil. =D
    Meie pood ei saanud see kindlasti olla − ülemisest seitsmest kolm tassisin ikka Taaralinnast oma selja peal koju (ja see Leedu rämps mida ma koju ei tassinud oli ka Tartust). Ma isegi imestan, et valik on poes paremaks läinud viimasel ajal. Samas eks nel säästuõlledel ja muul ole ka oma kohalik huvigrupp.

    Aga mis kandis see Tarhunimarket täpsemalt oli, kui saladus pole?

  5. nuxx said,

    saladus ei ole a ei tea täpsemalt öelda, mingi seal rajooni ligidal kus Pille onu suvila on.

  6. Trash said,

    Pille onu suvila on ka Pille ema suvila. Aga kahjuks ei tea samuti kus täpselt, põhjakaldal kindlasti.

  7. higgins said,

    Põhjakallas ikka kole kaugel. Ma selle kõige kitsama koha peal.

Lisa kommentaar

